Om meg

Bildet mitt
En egen blogg med hverdagsglimt. Målet er å ta ett bilde hver uke i løpet av 2009. Og som den skravleren jeg er kommer det sikkert mange andre bilder og småkommentarer inne i mellom. Tusen takk for at dere vil lese. Jeg blir kjempeglad for en kommentar.

En smakebit av mine layouter.


mandag 25. mai 2009

Mandagstema - Trøbbel (med tvillinger)

Ahhh, jeg digger mandagstemaet i dag. Det er nemlig "trøbbel". Og med tvillinger i hus er det alltid trøbbel på ferde. Trøbbel betyr brydderi, eller lage til vansker/vanskeligheter for noen. Norah og Mathilde er fantastiske til å lage planer sammen og ikke minst, gjennomføre dem uten å bli tatt. Gjerne ved at én distraherer mamma mens den andre utfører oppdraget. Heldigvis betyr tvillingtrøbbel mere arbeid der og da, men mye moro senere. Særlig siden mammaen er såpass avbalansert at hun har lært seg å ta bilder av trøbbelet før hun blir sinna og kjefter.

De første bildene som kom til minne når jeg leste om mandagstemaet i dag ble tatt for ganske nøyaktig 2 år siden. Jentene var 1,5 år - vi hadde bodd i vårt nåværende hus i noen måneder, og jentene begynte å bli bevandret. Vi hadde riktignok stengt av hele kjøkkenet med en Park-a-kid lekegrind, men døren ble av og til glemt. Og etter noen alt for herlige minutters stillhet var dette synet som møtte meg. Dere kan trygt si at denne mammaen måtte ut å kjøpe nytt lager med både bakepapir og aluminiumsfolie:)



Den neste episoden var nå i helgen faktisk. Jentene og jeg har tilbragt helgen på hytta med mormor. På fredag var været så som så på formiddagen, og jeg fant frem male- og tegnesaker til dem. Jeg vet jo i utgangspunktet at det blir litt flekker på klærne av sånne ting, så jeg lot dem sitte i singletbodyer som ikke blir ødelagt av noen flekker.





Litt ute i kunstnerakten ble jeg litt vel opptatt av min egen fingermaling og tanker som fløt av gårde. Da jeg lettet blikket igjen var dette synet som møtte meg:


Begge to var full av maling fra topp til tå. Norah, som selvsagt startet det hele, var aller verst. Hele ene armen var helt svart - jeg mener det seriøst... det var ikke en flekk med hudfarge igjen på hele armen fra albuen og ned. Mathilde tok heldigvis en litt mer lystig farge og gikk ikke like grundig til verks.



Hele badeseansen førte selvsagt til merarbeid for både mor og mormor - her måtte det bades, og det tidlig på formiddagen. Jentene elsker å bade, og nok en gang fikk trøbbelet deres en fordel for dem selv. Her sitter to fornøyde "triiiiåethallltår"inger (quote Norah) i badekaret og later som de er Lille-my fra Mummidalen.





Joda, det kan faktisk være ganske herlig med trøbbel, selv om det nesten alltid innbærer rydding, vasking eller annet merarbeid for mammaen....

Mer referat fra hytteturen kommer senere i uken, sammen med en oppdatering på ukens bilder som ligger klart. Men jeg bare måtte få unna mandagstemaet først. Jeg har også planlagt et lite blogginnlegg om den fantastiske Jarle Trå som bare måtte opp på Mount Everest uten oksygen, hvor nettverket hans ikke kan forstå at UD ikke er mer behjelpelig på å få han ned - men jeg må tenke innlegget ferdig i hodet først:)

God Mandag, alle sammen!

onsdag 20. mai 2009

Åpenhet.......


Hvis menneskene bare våget å snakke helt åpent med hverandre, ville det være betydelig færre sorger i verden om hundre år.


Fotokonkurranse - DYR


Da var det på tide med ny fotokonkurranse hos Fotoverden, og denne gang er tema "Dyr". Du kan delta med maks 3 bilder, og bildene trenger ikke være nye. Premien er 2 billetter til Dyrehagen i Kristiansand. Her kommer jubelen til å gå i taket hvis jeg vinner - for da er sommerferien reddet. Så jeg har tatt et stort dykk inn i alle fotomappene mine og funnet frem følgende bilder.
De to første bildene er fra sommeren 2007. Vi var på ferie i Danmark, og turen gikk innom Løveparken. En helt fantastisk opplevelse som var vel verdt ventingen for å komme inn med bilen. Her står en sebra ved vannhullet sitt og ignorerer oss som står og tar bilde.
Nesehornet er litt mer samarbeidsvilling og viser i hvert fall fjeset sitt:)

Det siste bilde er tatt i Spania høsten 2007. Vi bodde i Fuengerola med farmoren og farfaren til jentene. En av ettermiddagene kjørte vi opp til fjellbyen Mijas. En helt fantastisk utsikt fra toppen der, med flotte smågater, kirker og små butikker. Langs veien sto mange av disse eselene, og selv om jeg fikk litt vondt av dem bare måtte jeg ta bilder av de fantastiske fargene.

Lykke til, alle som deltar på konkurransen. Jeg skal på bloggbesøk og kommentere de flotte dyrebildene senere i kveld!

mandag 18. mai 2009

Mandagstema - GLEDE


Smilet ditt stråler
Ett vakkert syn. Så ekte og gledelig,
slår ned som ett lyn.
Smilet ditt smitter
Det er jo bra.
Jeg liker å smile, da blir jeg så gla.
-Mystique-

onsdag 13. mai 2009

Ny layout - og et jobbinervju.

Må jo vise frem den ene layouten jeg har scrappet. Går fortsatt treigt med scrappingen, men jeg tar det for det det er og tenker at jeg i hvert fall scrapper:) Bildet er av Norah på stranden i Spania. Jeg har scrappet en layout før med bilde fra samme serie. Er så glad i de bildene av Norah, elsker fargene og uttrykkene på de.



Credit:
White background: Bare necessities - pure by creashens, catscrap
Blue background: summerbreezes by Birgit, Catscrap
Overlay: Worn photo overlays by Something blue studio, catscrap
Frame: Traces by Catrine, Catscrap
Stiches by Syrin, Catscrap
Other elements: Sea, oh seah, The candy beach and Need some water by Jofia, The shabby pickle designs

Ellers har jeg vært på jobbintervju i dag på stilling som internasjonal koordinator på Høgskolen Stord/Haugesund. Opp mot 30 som søkte, og de fleste av de med mye lengre utdannelse enn meg. 5 ble kalt inn på intervju og jeg var en av dem. Syns igrunnen det var kjempestas. Har ingen magefølelse i forhold til hvordan det gikk. Jeg får krysse det som krysses kan, og får vite den uformelle innsettelsen på fredag. Hvis jeg får den, blir det juble og hæla i taket. Jeg slipper å være avhengig av barnevakt fremover, og slipper å snu på døgnet opp til 4 ganger på en uke. Arbeidstid 8-1530 med fleksitid, fri alle helligdager..... kan det bli bedre når det er en jobb som i tillegg virker som skreddersydd nettopp for meg? Har SÅ lyst på den jobben altså!

mandag 11. mai 2009

Mandagstema: Ansvar - og ukens bilde uke 18 og 19

Mandagstema denne uken er "ansvar". Jeg vil tippe at dette ordet innbærer endel følelser og tyngde for de aller fleste av oss. I min hverdag er det to ting jeg føler mest ansvar for; ungene mine og de små jeg passer på når jeg er på jobb på nyfødt intensiv. Derfor passer dette første bilde veldig bra. Det er tatt av jentene når de er rundt et par uker gamle. De er født premature og tilbrakte 1 uke på Haukeland før vi ble overflyttet til Haugesund og tilbrakte resten av tiden der før vi ble sendt hjem. Det vil si at de lå knappe 3 uker på min nåværende arbeidsplass. Jeg tror vel egentlig at jeg aldri visste hva virkelig ansvar var før jeg fikk jentene mine. Der lå to knøtt på under to kg som var MITT ansvar. Og den ansvarsfølelsen har bare vokst i takt med barna. Nettopp det å ha hatt ungene mine på en nyfødt avdeling i nesten 1 mnd gjør at jeg virkelig kjenner på hvilket ansvar det er å jobbe med disse ungene. Jeg VET hvor vanskelig det er å dra fra ungene når de er nyfødte, å ikke kunne vare med dem hver minutt av døgnet. Foreldrene stoler på at vi tar vare på de, og det ansvaret tar jeg til det fulle.



En annen assosiasjon ordet "ansvar" gir meg er den følelsen jentene gir uttrykk til for hverandre. Selv om de krangler som busta fyker, så vet jeg at de føler et veldig ansvar for at den andre alltid har det bra. De hjelper hverandre når de møter på hindringer, og ingen er sterkere enn dem to når de står sammen. Tro meg - da er det lite som hjelper:) Her er snuppene i Spania, og Norah hjelper Mathilde stødig opp trappen. De er ca 1 år og 9 mnd.


Ukens bilde uke 18:


Norah er en skikkelig guttejente, det har hun i grunnen alltid vært. Hun elsker å klatre, men til nå har hun hold seg til halvstore stener, små gjerder og et tre med påspikret stige i barnehagen. Men i år er det tydelig at plommetreet skal til pers, og her er hun på god vei mot toppen.


Mathilde liker seg best nærmere bakken, og her svinger hun seg i grenen.
Norah litt misfornøyd med at jeg absolutt må ta bilder hele tiden:)


Ukens bilde - uke 19
Oppusingen etter vannlekkasjen på gjestebadet er i gang. Som dere ser er taket blitt hvitt, og jeg har malt 3 strøk med hvit maling på listene. Det må nok enda et strøk til før det blir bra og dekker den blå malingen under. Etterpå skal tapeten rives, ny hvit skal opp og jeg skal få hvitt toalett og en liten skjønn vask.